Een naam en een logo

Een creatiever stukje van het starten met je eigen zaak, naast de saaie administratieve rompslomp, is het bedenken van een naam en een logo. Nu bestaan er natuurlijk bedrijven voor die dit in jouw plaats doen. Behalve dat ze uiteraard niet gratis zijn, had ik ook gewoon zin om dit zelf te doen. Ik vind mezelf best wel creatief en pruts graag tot ik tevreden ben. Om dan toch weer iets te kunnen aanvinken dat ik bereikt hebt dankzij mijn doorzettingsvermogen. Nèh.

De naam

“Diëtiste Jess”, was een tijdje optie nummer één. Klaar en duidelijk. Niemand die zou twijfelen over wat ik te bieden heb. Alleen zat hem daar ook mijn bezwaar. Ik heb het gevoel dat ik méér wil doen dan alleen maar diëtiste zijn. Ik heb ook het NASM certificaat personal trainer. Daarnaast ben ik nogal trots op mijn mental coaching vaardigheden, waardoor ik niet uitsluit dat ik in de toekomst ook daarrond iets ga doen, voor mensen die niet noodzakelijk rond voeding gebruik zouden kunnen maken van een coach. En ten slotte is er ook nog mijn liefde voor schrijven. Misschien ga ik ook daar wel eens iets mee doen. Artikels over voeding en gezondheid schrijven is een evidentie, maar wie zegt dat het daarbij moet blijven? Ok, diëtiste Jess werd dus afgevoerd. Enfin, de naam toch.

Ik wist al snel dat ik de term “Jessified” wilde gebruiken in mijn merknaam. Deze is afgeleid van mijn roepnaam, Jess, waarmee ik wil aangeven dat ik overal mijn persoonlijke touch aan geef. Bovendien roept hij de term “Justified” op. Maar dan… “Jessified coaching”? Maar coaching is zo algemeen. Coachen in wat? Iedereen is wel coach tegenwoordig. Het gezondheidstukje moest er dan wel ergens in. Bovendien wilde ik me onderscheiden van de wildgroei van allerlei zelfverklaarde voedingsconsulentes, die zichzelf expert noemen, vaak zonder enige gedegen opleiding. Diëtist is een erkend én beschermd beroep, dus dat moest er toch ook ergens in vermeld worden.

Uiteindelijk werd de merknaam “Jessified Health” met als ondertitel “Diëtste – Body&Mind coach”. Ik heb het gevoel dat deze naam mijn werk rond lichamelijke en geestelijke gezondheid wel dekt. Mijn eenmanszaak zal simpelweg “Jessified” heten, waardoor ik ooit nog wel “Jessified Copywriting” of iets dergelijks kan opstarten.

Het logo

En dan, het logo. Man man, dat heeft wat voeten in de aarde gehad. Ik creëerde de ene versie na de andere en vroeg her en der feedback. Soms voelde ik me trots, dan weer in mijn gat gebeten omwille van (terechte, sssst) kritiek, dan weer ontmoedigd, dan weer vastbesloten om het ZELLUF te doen (geïnspireerd door de koppige kleuter die in mijn huis rondloopt).

Soit, met alle feedback en wat gegoogle naar tips&tricks over het creëren van een logo kwam ik uiteindelijk tot een versie waar ik echt wel blij mee ben.

totaallogo witte achtergrond

Met het logo wil ik dynamiek uitstralen (het springende of dansende poppetje) en gezondheid (het groeiende plantje). De cirkel staat voor het eeuwige/oneindige, of eigenlijk levenslange en de twee delen waaruit de cirkel bestaat, drukken uit dat het een wisselwerking is tussen mij en mijn cliënt. En als je goed kijkt, zit er ook nog een lachende emoticon in het poppetje verstopt.

Behalve tijd, heeft het me niets gekost en ik heb er veel van geleerd:

  • Ik ontdekte Inkscape als open source tool, dat ik mezelf gaandeweg aanleerde
  • Ik gebruikte een gratis lettertype (en leerde dat een gratis lettertype niet per definitie betekent dat je het ook gratis mag gebruiken voor commercieel gebruik, maar dit lettertype valt onder het SIL open font license)
  • Ik leerde dat het combineren van verschillende lettertypes zeer moeilijk is en dat je daarom best gaat voor een vette in combinatie met een fijne variant van hetzelfde lettertype
  • Ik merkte ook dat smaken ongetwijfeld verschillen, maar dat je toch echt best rekening houdt met de mening van de meerderheid

Ook zin om zelf aan de slag te gaan? Succes!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s